Vittskövle Färja

vittskövle färja härnestadsbron

I bilismens barndom på 1920-talet

Vittskövle färja var belägen på samma plats där vi idag finner den vackra fackverksbro som i folkmun brukar gå under namnet Härnestadsbron. Det är en färja med mycket gamla anor som spelat en betydelsefull roll både för slottet och de olika byarna i omgivningen. Den går att följa via kartor tillbaka till 1600-talet.

Jag har själv aldrig sett några dokument, men det sägs ha legat en krog i anslutning till den livligt frekventerade färjan. Den skall ha inrättats redan under 1700-talet men varit verksam också under 1800-talet.

När den här bilden togs i mitten av 1920-talet var krogen sedan länge borta. Även färjans dagar var räknade. Bilarna hade börjat göra sitt intåg och planerna för en ny modern bro låg färdiga på skrivbordet. Konstruktören hette Johan Malm och leverantör av bron var ”Hvilans Mekaniska Verkstad AB”.

Mannen till vänster kallas för Anders ”Biertappare” och bredvid står Alfred Ljungberg och lutar sig mot bilen. Vilket ärende som fört de båda herrarna till färjan är inte känt, men det ser ut att kunna vara mjölsäckar eller något liknande som är lastade på flaket. Alfred Ljungberg som var bosatt i Degeberga var chaufför till yrket och ägde också lastbilen på bilden. Den är tillverkad under 1920-talets första år och är av märket Ford. Modellen hade 20 hästkrafter och en maxlast på 1000 kilo. Ofta tog lastvagnar av den här typen mycket stryk och blev tämligen kortvariga. Det var först några år senare som mer robusta och för ändamålet bättre lämpade lastbilar började dyka upp. 1929 såldes Forden till åbo Hilding Nilsson i Degeberga för att året efter hamna i Simrishamn hos Fogelströms Installationsbyrå. Här verkar den tämligen omgående ha skrotats eller i alla fall avregistrerats.
Det kan i sammanhanget nämnas att Alfred Ljungberg också sysslade med persontransporter, främst i trakten kring Degeberga. Men då användes inte denna bil…

Bron som ersatte färjan 1925 var nära att gå ett dystert öde till mötes i mitten av 1990-talet. Den var i dåligt skick och planer fanns på att uppföra en ny tålig betongbro. Lyckligtvis saknades pengar och vid en inventering som Vägverket och Banverket lät göra några år senare upptäcktes att bron var tämligen unik i sitt slag. Resultatet blev i stället att den gamla fackverksbron genomgick en mycket kostsamt renovering och idag står den kvar som ett ståtligt minne över en svunnen industriepok. En arkitektonisk och kulturhistorisk pärla!

Text: H Johan Lundin
Foto: okänd
Fotokälla: Gärds härads hembygdsförening

Om H Johan Lundin

Uppväxt vid den skånska ostkusten. Bosatt sedan många år i Majorna, Göteborg. www.instagram.com/hjohanlundin www.majornasbryggeri.se www.majorna.nu www.23seconds.org www.gbghistoria.wordpress.com www.svunnentid.wordpress.com www.facebook.com/gamlamajgrabbar www.facebook.com/majorna.nu www.facebook.com/majornasbryggeri
Det här inlägget postades i 1920-tal, Arbetsliv, Bilar, Broar, Degeberga, Gärds härad, Härnestad, Helge å, Historia, Skåne, Villands härad, Vittskövle och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s